روش علمی EMS Training سالهای سال است که مورد توجه و شناخت جهانی قرار گرفته و فواید آن ثابت شده است. بکارگیری مداوم آن باعث افزایش حجم عضلانی و بطور غیر مستقیم باعث افزایش قدرت خواهد شد. این تحقیق می تواند مورد استفاده افرادی قرار گیرد که بی تحرک هستند و نمی خواهند ورزشهای سنگین انجام دهند. از این رو در نظر دارد تغییرات فیزیکی پانزده فرد را در یک استودیوی ورزشی XBODY در مالزی طی پنج هفته تمرین مورد بررسی قرار دهد.

مقدمه

EMS Training را می توان بکارگیری جریان الکتریکی در جهت انقباض غیرارادی عضلات ازطریق الکترودهای تعبیه شده با تحریک سیستم عصبی عضلانی عنوان کرد که از قرن 18 میلادی مورد استفاده قرار گرفته است.در قرن 21 میلادی محققان ورزشی با این تکنولوژی جدید که می تواند جایگزین بدنسازی و تمرین با وزنه های سنگین شود آشنا شدند. برطبق این تحقیقات EMS Training برای افرادی که زمان کافی یا انگیزه برای ورزش ندارند مناسب است چرا که گرفتن نتیجه با استفاده از آن به مدت زمان کمتری نیاز دارد. EMS Training فقط به 20 دقیقه زمان نیاز دارد که برابر با 4 الی 6 ساعت تمرین در بدنسازی است. ای ام اس سلولیتهای چربی که معمولا افراد با اضافه وزن بالا با این مشکل مواجه هستند را از بین برده و با استفاده از آن پیشرفت قابل توجهی بر روی فیبرهای عضلانی پایین تنه مشاهده خواهد شد و می توان از آسیبهای جسمانی مخصوصا در نواحی پایین کمری، زانو، شانه ها و همچنین صدمات عضلانی جلوگیری کرد. در این نوع تمرین هیچگونه وزنی بر روی مفاصل نیست به همین جهت از آسیبهای مفصلی جلوگیری می شود.

 

در بدن انسان کنترل حرکات و فعالیت عضلانی از طریق جریان پالس های عصبی که از مغز به سیستم عصبی عضلانی فرستاده می شود صورت می گیرد. دستگاه ایکس بادی با استفاده از این خصوصیت به لایه های بیشتری از عضلات نفوذ کرده و درصد بیشتری از فیبرهای عضله را درگیر می کند که در تمرین و حرکات عادی قابل اجرا نیست. در طول تمرین با ایکس بادی 90 درصد عضلات بدن به طور همزمان درگیر می شوند و انقباضات عضلانی شدیدتر از انقباض ارادی می باشد، همچنین در مقایسه با تمرین عادی عضلات عمقی تر نیز درگیر می شوند که این امر منجر به هماهنگی بهتر درون عضلانی و برون عضلانی می گردد. افراد مورد مطالعه برای تمرین نوعی جلیقه به تن می کنند که 20 الکترود روی آن تعبیه شده و روی عضلات بزرگ بدن قرار می گیرند، همچنین پوششی زیر جلیقه به تن می کنند تا از تماس الکترودها به طور مستقیم با بدن جلوگیری گردد. این افراد که از قبل هیچگونه شناختی از ایکس بادی نداشتند از تمرین با وزنه پرهیز شدند و همچنین زمان خواب آنها معین بود. برنامه تمرینی دو بار در هفته در نظر گرفته شد که مدت زمان هر بار 20 دقیقه بوده و به سه بخش تقسیم گردید که شامل 2 دقیقه گرم کردن، 13 دقیقه تمرینات قدرتی و 5 دقیقه تمرینات هوازی بود.

اهداف تحقیق

  1. داشتن اطلاعاتی در مورد ترکیب بدنی قبل از استفاده از XBODY
  2. مطالعه در مورد نتیجه این پنج هفته
  3. ارزیابی قبل و بعد از تمرینات
  4. اندازه گیری میزان افزایش حجم عضلانی

اهمیت تحقیق

  • تمرین با XBODY یکی از موثرترین راههای افزایش عضلات اسکلتی است
  • کمک به کسانی که کار با وزنه برایشان مشکل است
  • ترویج استفاده از ایکس بادی میان مربیان تا مورد استفاده در برنامه های ورزشی ورزشکاران قرار گیرد

نتایج بدست آمده بعد از پنج هفته تمرین با XBODY

  • تغییرات مشخصی در عضلات اسکلتی در قیاس با تمرینات قدرتی عادی در نواحی مورد سنجش مشاهده شد. عواملی که باید در این نوع تمرین در نظر گرفت کنترل فرکانس و شدت تمرین است تا نتیجه بخش باشد.
  • مطالعات نشان داد که تمرین با ایکس بادی باعث افزایش قدرت و حجم عرضی عضلانی می شود و قابلیت دست یافتن به لایه های عمقی تر عضلانی را دارد که در ورزش بدنسازی و باشگاهی امکان پذیر نیست. هر چقدر شدت بیشتر شود عمق و درصد بیشتری از عضلات درگیر می گردد. ترکیب XBODY با تمرینات ورزشی می تواند به اثر این تکینیک بیفزاید.
  • بر طبق تحقیقات صورت گرفته درصد عضلانی کم باعث ناتوانی شده و منجر به آسیب می شود. افرادی که خیلی لاغر یا خیلی چاق هستند درصد عضلانی خیلی کم و در عوض درصد چربی بالایی دارند. این افراد مستعد به بیمار شدن هستند و از جمله بیماریهایی که آنها را تهدید می کند می توان به دیابت نوع دو، سرطان های وابسته به هورمون و روده بزرگ و همچنین بیماریهای کیسه صفرا اشاره کرد. از دست دادن عضلات باعث کم شدن قدرت بدنی شده و این کاهش قدرت خیلی سریعتر از کاهش حجم اتفاق می افتد، در نتیجه ساختن یا نگه داشتن درصد عضلانی بدن برای حفظ قدرت بدنی حائز اهمیت است. مردان دو برابر بیشتر از زنان در خطر از دست دادن عضلات اسکلتی هستند.
  • در قرن حاضر بیشتر افراد به دنبال فعالیتهایی هستند که زمان کمتری را صرف کنند و بهترین نتیجه و جاذبه را برایشان داشته باشد. XBODY برای این افراد پرمشغله که تکنیکی جدید را برای تمرین جستجو می کنند تا زمان کمتری برای تمرین نیاز باشد، بسیار مناسب بوده و توصیه می شود.
  • یافته ها تغییرات قابل ملاحظه ای را در عضلات اسکلتی نشان دادند. این نتایج ثابت کرد نیازی به برداشتن وزنه های سنگین برای حجم گرفتن و یا زمان طولانی در تمرین نیست.

همه افراد از یک سمت بدنشان بیشتر در کارهای روزانه استفاده می کنند و یک سمت بدن نسبت به سمت دیگر غالب می باشد و میزان درصد عضلانی بالاتری دارد. مزیت استفاده از تمرین XBODY این است که با ایجاد انقباضات غیرارادی هر دو سمت به یک میزان رشد خواهند کرد و بهبود پیکری و قامتی را نیز مشاهده خواهیم نمود. اختلاف قدرتی 10 تا 15 درصدی دو سمت بدن باعث بوجود آمدن اختلال پیکری می شود و این روش بهبود 90 درصدی را به همراه دارد. ورزش قدرتی هنگامیکه بدن تمایل به یک سمت غالب داشته باشد بروز عارضه های بعدی و مفصلی را به همراه خواهد داشت اما در این نوع تمرین فشاری بر روی مفاصل نیست و در عین حال که بهبود بخش قدرت در دو سمت بدن صورت می پذیرد آسیب جانبی مشاهده نخواهد شد.